torstai 30. heinäkuuta 2015

Tilintekoa 7 kuukauden ostoksista

Olen kirjannut ylös lähes kaikki tämän vuoden aikana tekemäni tavaraostokset. Listasta puuttuvat sellaiset kulutustuotteet, jotka vaihdetaan uusiin useammin kuin puolen vuoden jälkeen (esim. hammasharja, tiskirätit, höylät), mutta siinä on harvemmin ostettavat kulutustavarat, kuten juuriharja, pikaliima ja sinitarra.

Olen jaotellut ostokseni viiteen ryhmään, suluissa kuhunkin ryhmään kulunut rahamäärä:

- ulkonäkö ja pukeutuminen: vaatteet, kengät, pampulat (132e)
- viihde: kirjat ja levyt (70e)
- siivoustarvikkeet: kylpyhuonetarvikkeet, ikkunalasta (25,5e)
- keittiö: vedenkeitin, keittiöharjat (56e)
- muu: koiran ja kodin tarvikkeet, kasvit ja ruukut: (87,5e)

On mahdotonta sanoa, kuinka monta esinettä olen ostanut, koska onko kaksi samassa paketissa ollutta leikkuulautaa yksi vai kaksi esinettä? Entä paketti hiuspampuloita tai sukkia? Karkeasti voisin arvioida, että olen ostanut 60 esinettä, kun pieniä esineitä sisältävät pakkaukset on laskettu yhdeksi, mutta suuria (kattilat) kahdeksi. Se kuulostaa todella paljolta, mutta tänä vuonna olen muuttanut ja joutunut sen takia hankkimaan paljon tavanomaisimpia kulutustavaroita, kuten vessaharjan ja suihkuverhon.

Toistaiseksi olen käyttänyt kaikkia ostamiani tavaroita, enkä kadu kuin muutamia. Virheostoksia ovat olleet koiran kampa, pääsiäistiput ja paketti varrettomia sukkia. Kampa oli liian karkea, eikä sovi koirani harjaamiseen, tipuja en koskaan laittanut esille ja sukat ostettuani tajusin omistavani vastaavanlaisia jo kymmeniä. Puolustuksekseni sanon, että nuo kaikki kolme maksoivat yhteensä alle kympin, ja sukat ja tiput varmasti pääsevät käyttöön ensi vuonna.

Yhteensä tavaroihini on kulunut 371 euroa. En tiedä, onko se paljon vai vähän.

Teen vuoden loputtua uuden yhteenvedon koko vuoden ostoksista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti