tiistai 23. syyskuuta 2014

Ajankäytön pohdintaa

Lupasin eilen itselleni, että teen illalla kaikki rästiin jääneet asiat. Vaikka olin sateesta, pitkästä päivästä ja kylmyydestä nuutunut, pidin lupaukseni. Aloitin tietenkin helpoimmasta eli vaatteiden valitsemisesta viikonlopun juhliin. Sovittelin mekkoja ja korkokenkiä ja pääsin pelkistä vaatteista niin juhlatunnelmiin, että oloni oli kuin viinilasillisen rentouttama. Siksi olenkin erittäin ylpeä siitä, että hoidin myös kaikki tylsät ja viralliset asiat kuten kirjastojen (kyllä, minulla on kirjoja lainassa kolmesta eri kirjastosta) lainojen uusimisen, ruotsin kotitehtävät, tenttikirjojen metsästyksen ja pyykin pesemisen.

Ellen olisi aikaisemmin päivällä listannut tehtäviä asioita ylös ja ympyröinyt jokaista askaretta kirkkaan vihreällä tussilla, olisin saattanut antautua väsymykselle ja rojahtaa sohvalle katsomaan elokuvaa. Siinä mielentilassa olisin varmasti valinnut vielä jonkun todella kevyen ja huonon leffan ja koko ajan miettinyt, että minun pitäisi tehdä jotain muuta.

Toivon todella, että saan tehtyä asioiden heti hoitamisesta itselleni yhtä itsestäänselvän tavan kuin olen tehnyt roskien viemisestä roskikseen tai astioiden viemisestä tiskialtaaseen.

Itseä helpottaakseni aion myös siirtää mahdollisimman paljon fyysisesti tai henkisesti rasittavia tehtäviä aamuun. Olen jo venyttänyt aamulenkkini tunnin mittaiseksi, mutta tavoitteenani olisi vähintään pari tuntia. Sitten voisin hyvällä omallatunnolla keskittyä illalla vain koiran leikittämiseen ja lyhyempiin pissalenkkeihin. Aamuaskareiden lisäämisessä on tietenkin se ongelma, että joudun heräämään aikaisemmin. Mutta ilta on minulle turhaa aikaa muutenkin. En pysty iltakymmenen jälkeen järjelliseen toimintaan, joten voin yhtä hyvin olla silloin jo sängyssä.

En tiedä, onko liian järkevä ajankäyttö elämää helpottava vai tylsistyttävä asia. Aika näyttää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti