maanantai 29. syyskuuta 2014

Huono päivä

Voisin aloittaa päivästäni kertomisen listaamalla toistakymmentä pieleen mennyttä asiaa, mutta kukaan ei hyötyisi siitä, vähiten minä itse. Jokainen varmasti tietää, miltä tuntuu, kun pienet arkipäiväiset vastoinkäymiset kasaantuvat valmiiksi univelkaisen, nälkäisen ja stressaantuneen ihmisyksilön päälle. Puhetyyli muuttuu kuin itsestään kiukutteluksi ja kuulumisten kyselijöille tekee mieli sanoa, että kaikki on pielessä. 

Vaikka ei, kurjinkaan päivä ei tarkoita sitä, että kaikki on paskaa. Olen itse oppinut tuon asian vasta kuunneltuani muiden valittamista. Kun kysyn syytä pahalle mielelle ja saan vastaukseksi kaikki, alan etsiä tarkennusta. Onko tämä ruoka paskaa? Tuo auringonpaiste? Minun seurani? Tuo suloisesti kerälle kiertynyt, nukkuva koira? Sinun toimivat raajasi, joilla kävelit tänne? Kirja, jota aiot lukea ennen nukkumaanmenoa? Ovatko vaatteesikin epämukavat? Hiertävätkö kenkäsi?  Ja niin edelleen. Yleensä saan valittajan hyvin nopeasti ymmärtämään, että kaikki ei todellakaan ole paskaa. 

Tänään sovelsin katsontatavan laajentamista omaan itseeni. Halusin upota itsesäälimaailmaani, mutta aloin tietoisesti listata päiväni hyviä asioita. Huomasin, että sää oli melko hyvä. Olin pukenut sopivasti mukavia, kauniita vaatteita ja kävelymatkani yliopistolle meni ihan rattoisasti. Paljon vaivannut rasitusvammani oli herennyt sattumasta hetkeksi ja senkin puolesta kävely oli mukavaa. Istuin oppitunnilla kivojen ihmisten vieressä. Opettaja antoi vähän kotitehtäviä. Joku mukava sielu oli laittanut omenoita koriin kadun varteen. Ja niin edelleen. 

Nyt olen tilanteessa, jossa oloni on edelleen huono, mutta en anna sen pilata iltaani. Tiedän, että tästä tulee kovin huonosti ja töksähtelevästi muodostettu teksti, mutta sellaista elämäkin on! Olennaista ei ole se, kuinka monta vastoinkäymistä pystyy päivän aikana kirjaamaan vaan se, kuinka monesta asiasta pystyy olemaan kiitollinen vastoinkäymisistä huolimatta. 

Minä olen kiitollinen tästä oivalluksesta ja siitä, että pystyin toteuttamaan sitä käytännössä.

2 kommenttia: